Rabu, Jun 24, 2009

Kuih Akok




Kuih akok merujuk kepada sejenis kuih tradisi tradisional yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Kuih akok biasanya dibuat berbentuk bujur, berkedut dan mempunyai rasa yang agak manis. Kuih akok agak melekit dan dimakan begitu sahaja tanpa tambahan kuah atau bahan lain. Pada kebiasaannya akok bewarna hijau pucat dan semakin banyak putih telur diguna, lebih sedap, dan menghasilkan lebih banyak kedut.

Asal

Kuih akok ini popular di Kelantan dan Terengganu. Tidak pasti samaada ia popular di negeri lain di Malaysia.

Nama

Tidak diketahui bagaimana ia mendapat nama Akok.

Penyebaran

Akok biasanya dihasilkan bagi jualan harian. Akok biasanya tidak tahan lama, dan perlu didinginkan untuk disimpan lebih lama.. Pada kebiasaannya ia dihasilkan berbentuk bujur dan bewarna hijau. Disebabkan ia tidak tahan lama, akok tidak dibuat bagi jualan komersial, dan biasanya ia dihasilkan hanya bagi kegunaan sendiri, atau jualan runcit menurut tempahan, bukan untuk tujuan borong.

Dalam budaya popular

Akok biasanya kurang digemari oleh golongan muda kerana ia agak manis. Akok sesuai untuk dijadikan sebagi makanan petang kerana ia mudah dihidangkan, tidak melerai dan rasanya sedap.

2 ulasan:

  1. akok ney meme sdap pom..... kemarin baru mkn....

    BalasPadam