Rabu, Oktober 07, 2009

Wujudkan muzium wau di Kelantan


KOTA BHARU 6 Okt. – Persatuan Pelayang Negeri Kelantan menyarankan kerajaan negeri supaya mewujudkan sebuah muzium wau bagi memelihara khazanah tradisi yang menjadi kebanggaan negeri dan negara.
Yang Dipertuanya, Nik Ariff Datuk Nik Hassan berkata, kerajaan negeri tidak harus melihat langkah seumpama itu sebagai suatu yang sia-sia sebelum negeri-negeri lain memulakannya.
‘‘Ia boleh membantu menambahkan lagi produk tarikan pelancongan di samping melengkapkan gelaran kota budaya di samping menyuburkan lagi permainan warisan di samping meningkatkan ekonomi penggiatnya melalui hasil jualan cenderamata.
‘‘Sejak berkurun wau amat rapat dengan masyarakat Kelantan malah diangkat menjadi salah satu khazanah tradisi negeri selain mak yong, dikir barat, kertuk dan gasing,” katanya kepada di sini hari ini.
Katanya, kebanyakan wau tradisional dikaitkan dengan asalnya dari Kelantan iaitu wau bulan, wau kekek, wau puyuh, wau kucing, wau kebayak dan jala budi yang terkenal dengan keindahan dan kehalusan buatannya.
‘‘Wau kucing juga turut dipilih sebagai lambang Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) manakala para pembuat wau yang mahir kebanyakannya dari Pantai Timur.
‘‘Ironi, muzium seumpama itu sudah wujud di Johor iaitu Muzium Layang-Layang Pasir Gudang, sedangkan hanya wau merak dikaitkan dengan tradisi negeri itu, namun ia cukup aktif dalam pelbagai bentuk penganjuran berkaitan dengan wau,” ujarnya.
Katanya, sebuah muzium wau bertaraf dunia boleh diwujudkan sekiranya kerajaan negeri mengambil pendekatan kreatif dalam menjayakan usaha itu.
Beliau menarik perhatian, pihak persatuan sendiri telah lama merancang mewujudkan muzium tersebut namun kekangan kewangan menjadi halangannya.
‘‘Persatuan berharap pihak kerajaan mampu merealisasikan usaha itu dan muzium boleh dijadikan aset untuk menjana ekonomi sekiranya ditadbirkan dengan berkesan,” ujarnya.
Katanya, dari segi pengisiannya, pihak persatuan akan memberikan kerjasama sepenuhnya termasuk menggerakkan aktiviti setempat, antaranya mengadakan bengkel asas membuat wau untuk mendidik generasi muda mengenal sejarah dan pembuatannya.
‘‘Bilik pameran pula akan diisi dengan hasil rekaan seni dan kreativiti wau tempatan oleh pembuat tersohor di samping himpunan layang-layang daripada seluruh dunia.
‘‘Berdasarkan lawatan saya ke beberapa buah negara untuk memperkenalkan wau tempatan melalui pameran dan pertandingan, rata-rata penggiat bertanya kenapa di negeri ini masih belum wujud muzium wau.
‘‘Sekiranya muzium tersebut dibina, penggiat di negara-negara tersebut berjanji akan menyumbang layang-layang mereka untuk dipamerkan,” katanya.
Katanya, hasil lawatan ke London beberapa tahun lalu juga telah menemukannya dengan beberapa peminat wau yang memberitahunya wau rekaan negara ini telah diketahui kewujudannya lebih 400 tahun lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan