Isnin, Oktober 05, 2009

Uniknya wajah Kampung Balai


Berada di tengah-tengah persekitaran alam dan budaya masyarakat Melayu tradisi dan dalam suasana harmoni. Apa yang membezakan mereka hanyalah dari segi kepercayaan dan ini diperlihat dengan kewujudan wat dan tokong.

Mereka adalah komuniti kecil masyarakat Siam dan 'Cina Kampung' di Kampung Balai di pesisir pantai, kira-kira tiga kilometer dari bandar Bachok, diapit oleh kampung Golok dan Kemasin yang majoritinya Melayu.

Masyarakat Siam dikatakan mula menetap di kampung ini sejak kira-kira 200 tahun lalu, meneroka kawasan yang tidak berpenghuni dan nama Bachok juga dikatakan berasal dari gabungan bahasa Siam iaitu ban (kampung) dan chak (Nipah).

Kebanyakannya bertani dan dianggarkan kini terdapat kira-kira 500 orang penduduk, separuh daripadanya masyarakat Siam dan selebihnya Cina Kampung, gambaran yang berlaku banyak perkahwinan campur antara dua kaum tersebut. Gabungan dua budaya ini pula diasimilasikan dengan budaya masyarakat Melayu dari kampung-kampung yang berhampiran apabila dilihat dari aspek pemakaian, pemakanan, hiburan malah pemikiran termasuk soal berpolitik. Mereka petah bertutur dalam loghat Kelantan, malah pengaruh pertuturan itu mudah pula membezakan mereka sehingga ada yang menggelarkan mereka sebagai Cina atau Siam Kelantan.

Penyelia Pembangunan Mukim (PPM) Kampung Balai, Ku Cheng Kim, 64, berkata penduduk dua kaum ini merupakan generasi kesembilan yang menetap di sini, mewarisi peninggalan nenek moyang mereka. 'Balai' katanya membawa maksud dewan di mana ia menjadi tempat Siam Thai berkumpul untuk melakukan aktiviti masyarakat dan menyambut perayaan. Namun dalam bahasa Thai pula 'Balai' adalah 'bunga kampung' atau penempatan yang subur'.

sebuah patung besar dibina dengan kos RM2 juta yang sebahagian besarnya adalah sumbangan orang ramai yang dilengkapkan dengan lif pada bahagian dalamnya dijadualkan siap sepenuhnya pada tahun depan.

patung itu mula dibina pada tahun 2002 oleh lima pekerja mahir melibatkan pembinaan tapak seluas 30 meter garis pusat dan menara tokong setinggi 36 meter.

Lif pada bahagian dalam akan membolehkan pelancong meninjau kawasan sekitar kampung Balai dari puncaknya dan kita berharap ia akan menjadi produk pelancongan yang dapat menarik tumpuan penganut Buddha dari seluruh dunia.

Selain patung besar terdapat lagi 100 buah patung kecil dengan seni bina tersendiri untuk dihayati pelancong. Di samping itu dua patung naga besar yang menghiasi pagar hadapan dan pintu gerbang wat sepanjang 181.6 meter setiap satu

kos bagi setiap seekor replika naga itu berharga RM150,000 disumbangkan oleh bekas sami wat berkenaan, Archan Phrak Ajchan Porchai pada tahun 1992.

Wat ini dianggap unik berbanding lebih 20 wat di negeri ini kerana ia mencerminkan pengaruh jelas seni bina China yang digabungkan dengan ciri lazimnya.

penduduk Kampung Balai tidak gah dengan pembinaan patung itu dari aspek keagamaan tetapi bangga kerana ianya akan menjadi produk pelancongan bertaraf dunia yang dapat membantu meningkatkan ekonomi negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan