Rabu, Oktober 07, 2009

Tinggalan sejarah yang dilupa


Tidak ramai yang menyedari kewujudan Taman Serendah Sekebun Bunga, peninggalan Cik Siti Wan Kembang - wanita yang menerajui pemerintahan Kelantan pada masa silam.

Taman ini mungkin boleh mengimbau bayangan terhadap Cik Siti Wan Kembang dan anak angkatnya, Puteri Saadong yang kisah mereka disaluti mitos dan legenda itu.

Terletak di kawasan agak berbukit dan terdapat sebuah kolam, di kelilingi pohon menghijau dan udara yang nyaman, baginda dan Puteri Saadong dikatakan menghabiskan waktu terluang di sini.

Taman Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayong yang menjadi tempat permainan dan bersukaria baginda dan anak angkatnya Puteri Saadong merupakan sebahagian daripada kota yang dibina raja keenam Kelantan itu di satu kawasan hutan yang dipenuhi pokok tegayong.

Cik Siti Wan Kembang membina Kota Tegayong sebagai pusat pentadbiran baru baginda selepas Gunung Chintawangsa di kawasan pedalaman Kelantan.

Baginda yang memerintah negeri dari 1610 sehingga 1677 membuka Kota Tegayong setelah mudik ke hilir Sungai Kelantan apabila bersahabat dengan Raja Jembal.

Pakar sejarah mengatakan baginda kembali semula ke Gunung Chintawangsa di hujung pemerintahannya dan kisah mengenai Cik Siti Wan Kembang lenyap di situ.

Peninggalannya hanyalah tapak sebuah taman purba yang wujud pada abad ke-17, selain keindahan nama timangan bagi sebuah negeri dan pemerintah wanita tersohor.

Tapaknya berdekatan Kampung Kedai Piah, Pangkal Kalong, 25 kilometer dari bandar Kota Bharu dan kira-kira 500 meter dari jalan utama, namun tiada petunjuk untuk ke situ.

Cuma terdapat sebuah pasar mini yang memakai nama Sekebun Bunga boleh mengingatkan bahawa anda sudah semakin hampir untuk ke tempat yang dituju.

Taman itu dimasukkan dalam senarai tempat menarik untuk dikunjungi dalam laman web Majlis Daerah Ketereh namun anda tidak harus mudah terpengaruh kerana pihak berkuasa tempatan itu sendiri seolah-olah tidak menjengah ke situ.

Jika anda membayangkan suatu yang indah dengan beraneka bunga dan kehijauan yang mententeramkan, lupakan sahaja buat masa ini, apa yang wujud hanyalah suatu yang menyakitkan pandangan.

Tinjauan yang dilakukan ke tapak khusus seluas 700 meter persegi kawasan yang dianggap kini terbiar dan tidak lagi menggambarkan ia sebagai sebuah taman.

Selain binaan Jong Suluk Petalawati di jalan masuk sebagai tanda ada sesuatu yang istimewa di sebalik hutan pokok tegayong itu, terdapat sebuah wakaf di taman itu.

Ketika seakan ditelan hutan yang mengelilinginya, ada pihak yang tidak bertanggungjawab cuba menjadikan kawasan persekitaran sebagai tempat yang selayaknya untuk membuang sampah.

Mujur masih ada segelintir yang prihatin cuba menyelamatkan warisan Cik Siti Wan Kembang daripada terus lenyap begitu sahaja termasuk Mohd. Sidek Mat Husin, 40, seorang peniaga yang mengawasi taman itu sejak 2007.

Dia diminta oleh arwah sepupunya Hashim Isa, penjaga asal lokasi bersejarah tersebut.

"Baru-baru ini ada kontraktor pembinaan yang tidak bertanggungjawab masuk dengan lori membuang sampah di tanah lapang di jalan masuk ke taman ini.

"Jadi pada bulan puasa lepas saya dan beberapa rakan mengumpul duit dan pasang besi penghalang bagi mengelak lori besar dari masuk," katanya.

Menurut Mohd. Sidek, sepupunya yang pernah menjadi tok dalang muda wayang kulit di bawah naungan 'Dollah Baju Merah' mula menjaga kawasan itu sepuluh tahun lalu sebelum meninggal dunia dua tahun lepas.

"Abang Hashim tahu sejarah taman ini. Jadi selepas pencen kerja dengan Jabatan Kerja Raya, atas rasa tanggungjawab, dia sepenuh masa menjaganya kerana tidak mahu anak cucu hilang sejarah negeri," katanya.

Mohd. Sidek menceritakan, semasa hayatnya, Hashim akan mengadakan jamuan pada setiap Hari Keputeraan Sultan Kelantan dan Hari Kemerdekaan bersama-sama peminat sejarah Cik Siti Wan Kembang di situ.

"Hashim yang juga pengamal perubatan tradisional menjaga kebersihan taman dan mengawasi pengunjung daripada melakukan perkara tidak senonoh di situ," ujar beliau.

Tambahnya, semasa sepupunya masih hidup, arwah menjaga tempat itu sepenuh masa tetapi tugas yang diwarisi tidak dapat ditumpukan sepenuhnya kerana urusan perniagaan.

"Ada masa saya datang untuk membersihkan kawasan seperti membuang semak samun di kawasan taman. Tapi kudrat saya tidaklah sekuat mana.

"Kalau ada bantuan daripada majlis daerah mengurus tempat ini adalah lebih baik. Bimbang lama-lama nanti kalau saya tidak sempat, makin terbiar pula.

"Alhamdulillah walaupun kawasan ini tersembunyi, belum ada kes lagi orang melakukan kerja tak senonoh seperti menagih dadah atau maksiat," ujarnya.

Walaupun demikian, Mohd. Sidek berkata setiap minggu ada saja pengunjung yang datang ke situ untuk mandi di kolam taman tersebut kononnya dapat mengubati pelbagai penyakit seperti buatan orang atau untuk mudah mendapat jodoh.

Mohd Sidek. mendakwa harta karun juga pernah dijumpai di situ namun, katanya, ia mungkin mempunyai kaitan orang kampung menyembunyikan barangan berharga mereka semasa Jepun menyerang Tanah Melayu.

Seorang penduduk di kampung berdekatan, Noorafiza Mohd. Azmi, 22, berkata, dia tidak hairan masih ada orang mengunjungi taman tersebut walaupun agak terbiar kerana suasananya yang nyaman.

"Kawasannya sejuk sahaja. Tapi ada juga orang datang ambil air kolam untuk mengubat penyakit gatal kulit," katanya.

Seorang lagi penduduk, Suri Mohd. Noor, 22, pula berkata, dia sekurang-kurangnya sebulan sekali ke kawasan cerang itu.

"Saya akan pergi bersama kawan mengambil angin. Ada macam-macam cerita mengenai kolam itu.

"Khabarnya ada 'buaya putih' yang memunculkan diri kepada orang tertentu sahaja," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan