Khamis, Julai 02, 2009

SKMK

Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan atau lebih sinonim lagi dengan nama skmk adalah salah satu syarikat bas yang amat terkenal sekali di negeri Kelantan. Ini adalah kerana syarikat ini yang memberikan khidmat kepada ribuan warga kelantan di semua kawasan jajahan.Ini kerana di negeri Kelantan tiada perkhidmatan LRT dan perkhidmatan teksinya tidak berapa banyak. Yang banyak hanyalah khidmat prebet sapu sahaja. Setelah khidmat bas telah di ambil alih oleh KTB (Konsortium Transnasional Berhad) , maka untuk secara tidak langsung nama bas SKMK di kenali dengan nama cityliner secara berperingkat-peringkat dengan penukaran bas baru.Hentian Bas Bandar Kota bharu berdektaan dengan Pasar Besar Siti Khadijah merupakan hentian utama bas untuk perkhidmatan domestik di Bandar ini dan Untuk Bas Ekspres pula beroperasi di Jalan Langgar berhampiran dengan KB Mall. Di bawah adalah gambar bas- bas milik SKMK yang di ambil dari stesen Bas Bandar Kota Bharu.





Dipetik daripada blog http://nazmiedalhar.blogspot.com

6 ulasan:

  1. Saya lepas grad dulu kerja ngan SKMK selama 5 tahun sebagai Pegawai EDP kat ofis Kubang Kerian. SKMK pada masa tu anak syarikat Mara Holding, jadi saya di kecualikan dari membayar baisiswa MARA berjumlah RM30k kerana berkhidmat minima 5 tahun di situ. Alhamdulillah, TQ SKMK.

    SKMK = Sapa Kelate Mu Kawin

    BalasPadam
  2. SKMK= silap kona mapuh kerah

    BalasPadam
  3. siang kijo male kijo

    BalasPadam
  4. SKMK tp byk bas guna plat negeri lain...ape kes??

    BalasPadam
  5. suka kucar mu kerjo

    BalasPadam
  6. SKMK ; Sampai Kelantan Mahu Kahwin...
    Dahulu agaknya syarikat bas dikenali sebagai North Eastern Bus Company, bas warna biru laut dengan gambar kijang. Bas ini amat istimewa kerana bentuk dan susun atur kerusinya berbeza dengan bas-bas di negeri lain.

    BalasPadam