Rabu, Julai 29, 2009

Silap Kalau Kata Kelantan Mundur


PENUBUHAN BAZAR TENGKU ANIS BAKAL MENJADI MARCU TANDA BARU PUSAT PENIAGAAN BARU DI KOTA BHARU

Pembinaan Bazar Tengku Anis yang terletak di hadapan Masjid Muhammadi merupakan satu lagi mercu tanda pusat perniagaan baru bagi Bandar Kota Bharu selain daripada Pasar Siti Khadijah dan Arked Majlis Perbanadaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) atau lebih dikenali dengan nama Pasar Lama.

Pembinaan Bangunan bazar 3 tingkat yang laksanakan oleh Syarikat Sensatimur dengan kerjasama MPKB-BRI itu dilakukan di atas tanah seluas satu setengah ekar yang bercirikan rekabentuk Melayu moden itu adalah untuk menempatkan semula relocation para peniaga di Arked MPKB-BRI dan Arked Uda yang terletak di tengah pusat Bandar Kota Bharu yang terpaksa dipindahkan atas dasar keselamatan tempat berniaga.

. Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Dato’ Haji Takiyuddin Haji Hassan ketika berucap di Majlis Penjualan Lot-lot Perniagaan Bazar Tengku Anis baru-baru ini berkata, projek pembinaan Bazaar Tengku Anis ini telah dimulakan April 2008 dan dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh 12 bulan atau selewat-lewatnya bulan Mei 2009.

Katanya, selain daripada faktor keselamatan, pemindahan peniaga ini dari Pasar Lama dan Arked Uda ke bazar berkenaan adalah untuk mempastikan kesinambungan aktiviti perniagaan di kalangan peniaga-peniaga Melayu tempatan di bandar Kota Bharu dapat diteruskan.

Menurut Dato’ Takiyuddin lagi, terletak di lokasi yang cukup strategik serta berada di dalam Zon Warisan Budaya sedikit sebanyak akan menarik perhatian ramai pelancong dan orang ramai untuk mengunjungi bazar ini.

Turut berangkat mencemar duli ke Majlis Penjualan Lot-lot penigaan Bazar Tengku Anis itu, YAM Tengku Amalin Aisah Putri Ibni Sultan Ismail Petra.

Sebelum ini, syarikat Sensatimur telah berjaya membuktikan kemampuan dan komitmennya dalam membangunkan projek awam bersepadu di Wakaf Che Yeh. Atas alasan inilah, maka pihak MPKB-BRI sekali lagi mengadakan kerjasama dengan syarikat ini untuk pembangunan projek bazar tiga tingkat yang dijangka menelan belanja sebanyak 40 juta ringit.

Antara keistimewaan bazar ini adalah mempunyai subbassment untuk tempat letak kereta dengan keluasan lantai melebihi daripada 120 ribu kaki persegi. Antara lain keistimewaan bazar ini selain ianya terletak di tengah-tengah pusat perniagaan bandar Kota Bharu.

Ia bakal mempunyai seribu tapak premis perniagaan pelbagai saiz dan turut disokong oleh penempatan tapak tempat letak kenderaan yang mampu memuatkan lebih daripada 90 buah kereta pada satu-satu masa dan juga seratus petak letak motosikal.

Menurut Dato’ Haji Takiyuddin lagi, MPKB-BRI merupakan pembeli utama kepada bazar ini di mana keseluruhan premis di aras satu telahpun dibeli oleh MPKB-BRI.

Sehingga kini sebanyak 30 % daripada lot-lot niaga bazar ini telah berjaya dijual manakala selebihnya sedang dibuka untuk jualan dengan harga jualan yang berpatutan iaitu bagi lot niaga yang berukuran 8 x 10 kaki harganya adalah RM 84,000 seunit manakala 400 lot niaga yang bersaiz 5 x 8 kaki akan dijual pada harga RM 27,500 seunit, ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan