Isnin, Februari 08, 2010

KAFA Mohon Stadium Baru



PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) memohon Kerajaan Pusat membina sebuah stadium bola sepak berharga RM100 juta di Kelantan bagi memberi kesele- saan kepada penonton menyaksi- kan perlawanan bola sepak.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata, stadium bola sepak baru yang dicadangkan itu dapat menampung kira-kira 30,000 penonton berbanding Stadium Sultan Muhammed Ke-IV di Kota Bharu hanya dapat menampung kira-kira 15,000 penonton sahaja.

"Sambutan luar biasa peminat setia pasukan Kelantan setiap kali perlawanan Liga Malaysia sebenarnya memberi isyarat tentang perlunya sebuah stadium bola sepak yang lebih besar dan dilengkapi dengan fasiliti terkini dibina di negeri ini,"

Annuar memberitahu, beliau telah mengemukakan permohonan tersebut ketika bertemu dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Tan Sri Mohamed Nor Yaacob di Unit Perancangan Ekonomi, JPM, Putrajaya pada Khamis lalu.

"Saya telah menyampaikan saranan dan syor mewakili pihak pe- ngurusan KAFA serta rakyat Kelantan untuk memohon sebuah stadium bola sepak baru dibina di Kelantan melalui peruntukan Kerajaan Pusat dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

"Alhamdulillah, cadangan yang dikemukakan oleh KAFA itu mendapat perhatian positif," katanya

Menurut Annuar, pihaknya telah mengenal pasti beberapa tapak milik kerajaan persekutuan untuk pembinaan stadium bola sepak baru itu.

Dalam pada itu tambahnya, stadium baru itu juga dicadangkan diuruskan sendiri oleh Majlis Sukan Negara (MSN).

Kelantan merupakan satu-satu- nya negeri yang tidak memiliki stadium serba canggih.

Malah, ada negeri memiliki dua stadium bersaiz antarabangsa seperti Sarawak yang membina stadium baru ketika Malaysia menjadi tuan rumah Piala Dunia Remaja pada tahun 1997.

Melaka turut membina stadium baru iaitu Stadium Hang Jebat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan