Rabu, Januari 13, 2010

Memorial Perang Dunia Pertama


Merupakan mercu tanda bersejarah di Bandar Kota Bharu. Nama asalnya Padang Bank dan ianya telah diberi nama Padang Merdeka sempena kemerdekaan Negara yang telah dicapai pada tahun 1957. Pengunjung-pengunjung akan dapat melihat Tugu Peringatan Perang Dunia Pertama yang memberi perhargaan kepada wira-wira tempatan yang telah terkorban.

Padang Merdeka juga adalah tapak di mana mayat Pahlawan Melayu Tok Janggut, pernah digantung. Hari ini Padang Merdeka adalah lokasi bagi acara-aara perarakan dan upacara-upacara rasmi.

6 ulasan:

  1. setiap amalan bermula dgn niat....jadi x salah kalau binaan asal monomen ini dibina untuk memperingati kematian pahlawan negara..bukannya perkara2 yg mensyirikkan allah s.w.t

    BalasPadam
  2. kalau monomen sebijik ngan Obelisk?

    BalasPadam
  3. "orang kita" suka ikut-ikut je... tapi tak tau apa yang diikutkan tu... Obelisk ni kan unsur-unsur freemason. Agama yang menyembah syaitan.

    BalasPadam
  4. wah, hebat ni, BERITA PANAS. sejak bila pula freemason ni satu agama?

    BalasPadam
  5. ahahah .. ni demo nok royak skit .. freemason tu bukenyo agamo .. ni hok satu puak hok tunggu dajjal tubek.. kironya mace anak buah dajjal ..dok pon mace .. mace mace lah .. mungkin jugok monumen ni mce obelisk.. tp sebab dy rendah ..tu yang orang dok berapa perase tu .. hahaha .. mne mne pon dah ade lambang freemason weyh ..merata2 dah .. nak wat mcm mne ..kuasa / pengaruh dy besor .. kite sbagai islam kene ttpkan iman kite r .. kite ni di dunia akhir zaman..so keluar nye menda2 mcm ni ..dah tak herann sgt dah

    BalasPadam
  6. bndo ni key monument jah... hok petim, kito tok semboh bendo nie... tok doso kalu tok semboh key...

    BalasPadam