Jumaat, Ogos 21, 2009

Masjid bercirikan senibina Cina di Rantau Panjang


Masjid Cina, mercu tanda baru bagi penduduk Rantau Panjang, Kelantan. Bernilai kira-kira RM7.2 juta masjid ini Juga dikenali sebagai masjid pelbagai budaya dengan mengambil contoh senibina Pagoda di China. Walaupun pembinaannya masih belum sempurna, ia telah pun digunakan untuk untuk sembahyang terawih semasa di bulan Ramadhan dan sambutan Aidilfitri btahun lepas. Pembinaan masjid tersebut dijangka siap sepenuhnya bulan hadapan.

Sementara ianya dibuka kepada umat Islam untuk sembahyang, pelawat-pelawat juga dibenarkan untuk melihat senibina masjid dan sebagai tempat untuk berehat kerana disediakan tempat khas di ruangan bawah masjid. Kewujudan masjid ini dijangka akan menarik ramai pelancong yang datang untuk melihat Masjid yang satu-satunya terdapat di Negeri Kelantan seumpamanya. Setakat ini, sambutan daripada pengunjung-pengunjung adalah diluar jangkaan. Mereka terdiri daripada pelawat-pelawat daripada luar Kelantan dan penduduk di Selatan Thailand yang sering berkunjung ke daerah ini. Selain menunaikan solat dan berehat, mereka juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar masjid sebagai kenangan.

1 ulasan:

  1. Murah nya masjid kat Kelate, RM 7.2 juta aje.. Kalu kat Teganung mahal, Masjid Kristal RM 200 juta, Masjid Hadhari Jerteh, Besut RM 300 Juta... Made by Idris Jusoh.. Pakar perabis duit Teganung...

    BalasPadam