Sabtu, November 14, 2009

Manis FM


Radio Manis FM adalah sebuah stesen radio swasta pertama di pantai timur Semenanjung Malaysia yang bersiaran 24 jam dari Wisma Manis di Jalan Dato Lundang, Jalan Sultan Yahya Petra Kota Bharu, Kelantan.

Sejarah

Di awal penubuhanya radio Manis FM hanya untuk pendengar di Kelantan amnya Kota Bharu dan jajahan sekitarnya sahaja yang bersiaran di frekuensi 88.7 FM dan bersiaran hanya 18 jam sahaja pada masa itu. Konti radio terletak di Jalan Kebun Sultan berhadapan dengan Dewan Perniagaan Cina Negeri Kelantan.

Pada tahun 2003, Manis FM telah memulakan siarannya 24 jam sehari setelah berpindah ke bangunan baru yang diberi nama Wisma Manis. Untuk memenuhi citarasa pendengar yang meningkat Manis FM telah meluaskan lagi frekuensi ke beberapa negeri khususnya pantai timur semenanjung iaitu Terengganu dan Pahang. Selaras dengan itu Manis FM juga mempunyai laman portalnya dengan wajah baru. Siaran Manis FM juga dapat diikuti di selatan Thailand serta penduduk di Pulau Redang, Pulau Perhentian dan sekitar Segamat Johor.

PENGENALAN SYARIKAT RADIO MANIS FM :

LATARBELAKANG SYARIKAT

HUSA NETWORK SDN. BHD. Adalah syarikat pengendali RADIO PANTAI TIMUR FM yang mana ditubuhkan pada 20 jun 1998. Menggunakan frekuensi 88.7 mhz sebagai gelombang siaran pada awal,pada tahun 2003 ditukar kepada frekuensi 90.6 mhz. MANIS FM sebenarnya merupakan inpirasi Tan sri Dato’ Hj Hussein Ahmad yang juga merupakan pengerusi Eksekutif HUSA NETWORK merangkap bekas pengerusi lembaga kemajuan pertanian kemubu ( KADA ). HUSA NETWORK SDN. BHD.memulakan siaran pertama RADIO PANTAI TIMUR MANIS FM selaku radio swasta di pantai timur pada 1 januari 1999 sewaktu itu, masih lagi menyewa peralatan siaran radio dan beroperasi di permis perniagaan bertempat di jalan kebun sultan, kota bharu kelantan, manis fm turut menggunakan khidmat juruhebah kada secara sementara.


Setelah 5 tahun berlalu, manis fm mula mengembangkan sayapnya dengan mempengaruhi hampir sebilangan besar penduduk kelantan untuk memilih siarannya berbanding dengan siaran stesen radio lain waktu itu yang lebih praktikal dan formal. Kajian rambang dengan responden dari kalangan masyarakat awan pelbagai lingkungan dan latar usia rata- ratanya telah mula memilih siaran manis fm sebagai medium antara hiburan dan informasi dengan kelompok masyarakat.


Kini beroperasi di premis sendiri, beralamat di Wisma Manis, Lorong Imam, Jalan Lundang 15150, Kota Bharu Kelantan, manis fm juga telah mengalami peningkatan secara total dari segi pencapaian dan mutu siaran. Ia sudah mempunyai sistem pemancar sendiri setelah sekian lama menyewa peralatan adalah salah satu dari titik tolak kejayaan stesen radio ini. Dengan kini manis fm telah mengusai frekuensi siaran hingga ke seluruh terengganu dan negeri pahang selain sepenuhnya menakluki kelantan, visi dan misi HUSA NETWORK masih lagi di teruskan untuk mencapai target liputan ke seluruh pantai timur. Bergerak dengan satu konti utama dengan menggunakan 2 mini disk konti khas untuk siaran setiap negeri di pantai timur dan perancangan program- program terbitan yang lebih bersifat mesra masyarakat, serta penambahan waktu siaran dari 18 jam kepada 24 jam bermula 2003, manis fm semakin hampir ke destinasi sebagai pilihan utama rakyat pantai timur dewasa ini.
Frekuensi

* Kota Bharu -90.6 FM
* Pasir Mas - 90.6 FM
* Tumpat - 90.6 FM
* Jeli Utara - 90.6 FM
* Pasir Puteh - 90.6 FM
* Machang - 90.6 FM
* Kuala Krai Utara - 90.6 FM
* Tanah Merah - 90.6 FM
* Besut - 90.6 FM
* Kuala Terengganu - 102.0 FM
* Kuantan - 95.1 FM
* Segamat (Johor Timur) - 95.1 FM
* Selatan Thailand - 90.6 FM

1 ulasan: