Sabtu, September 26, 2009

Dikir Barat


Dikir barat merupakan satu persembahan kebudayaan negeri Kelantan yang disampaikan secara berkumpulan.
Elemen asas dalam kumpulan dikir barat adalah dua teraju utamanya , iaitu Tukang Karut dan Tok Juara. Setiap kumpulan biasanya diketuai oleh seorang Tukang Karut dan Tok Juara akan mendahului nyanyian sambil berbalas-balas pantun dan diikuti oleh aawak-awak sebagai suara latar dengan suara yang lantang dan kuat.
Tok Juara ialah penyanyi utama kumpulan dikir dan biasanya berperanan memulakan persembahan diikuti Tukang Karut. Tidak seperti Tok Juara, Tukang karut akan berinteraksi dengan penonton menerusi gelagatnya. Tukang karut perlu bijak memberikan persembahan menghiburkan sesuai dengan fungsinya sebagai penghibur. Awak-awak pula biasanya akan menyanyikan korus pada dikir. Mereka akan menyanyi dan menari dalam keadaan duduk mengikut irama yang didendangkan oleh dua teraju utama itu tadi.
Dikir barat di Kelantan dipercayai dipelopori oleh Pak Teh Tapang, Pak Ku Mat, Seman Wau Bulan, Husin Gelang Mas, jusoh Kelong, Daud Bukit Abal dan Arifin Ana. Kemudian generasi bau terdiri daripada penyanyi dikir antaranya seperti Halim Yazid, Cikgu Sulizi Awang, Cikgu Naim, Zaidi Buluh Perindu, Mat Glamour dan Megat Nordin

Halim Yazid

Cikgu Sulizi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan