Isnin, Disember 06, 2010

Masjid Lama Mulong



Masjid Lama Mulong merupakan bekas Balairung Seri Istana Raja Dewa Tuan Zainal Abidin, putera baginda Sultan Kelantan, Sultan Muhammad III.

Ia dibina sekitar tahun 1900 di Kota Bharu berhampiran Istana Balai Besar dan lama ditinggalkan kosong selepas Perang Dunia Kedua.

Kemudian, pada tahun 1958, penduduk Kampung Kedai Mulong telah membeli binaan balairung ini dengan harga RM1,000 untuk dijadikan masjid di penempatan mereka yang terletak 11 kilometer dari bandar Kota Bharu.

Pemindahan pada waktu itu dilakukan dengan lori dan struktur lantai dan bumbungnya telah dipotong dua bagi tujuan tersebut. Ia dipasang semula secara gotong-royong seperti bentuk asal balairung seri dengan penambahan ruang mihrab dan anjung masuk.

Sebagai sebuah balairung seri, bangunan ini mempunyai ukiran jejala yang halus pertukangannya termasuk mural lukisan awan larat air emas pada kepingan papan janda berhias.

Yang menariknya mural tersebut ditemui selepas pekerja pemuliharaan mengikis cat lama pada kepingan papan dinding masjid itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan