Jumaat, April 30, 2010

Pesta Unggas Antarabangsa Kelantan 1 Mei



Lebih 800 burung candik dan ayam serama akan diperaga dan dipertandingkan dalam Pesta Unggas Antarabangsa Kelantan 2010 di Arena Candik Sri Cemerlang di sini pada 1 Mei ini.

Pesta kali keenam ini akan melibatkan penyertaan masyarakat pelbagai kaum di negara ini yang mempunyai kegemaran serupa.

Pesta yang dimuatkan dalam kalendar pelancongan ini mempunyai daya tarikan tersendiri di kalangan pelancongan kerana keunikannya.

Pesta ini diadakan dengan kerjasama Persatuan Seni Suara Burung Candik dan Kelab Peminat Warisan Kesenian dan Kecantikan Ayam Serama Kelantan.

Lapan kategori dipertandingkan untuk ayam serama iaitu serama A (berat tidak melebihi 350 gram), serama B (berat melebihi 351 gram), serama tanpa lawi (ayam tua dan lawi tidak melebihi ekor), serama muda, serama remaja, serama induk, serama anak A dan serama anak B.

Pertandingan seni suara burung candik pula melibatkan gaya burung, air suara burung dan hujung suara burung.

Di samping itu, bagi menarik lebih ramai pengunjung dari dalam dan luar negara, hidangan nasi 100, permainan kertok dan rebana serta pertandingan seni suara burung murai juga akan diadakan pada pesta itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan