Selasa, November 24, 2009

Institut Perguruan Kota Bharu


Maktab Perguruan Kota Bharu yang kini dikenali sebagai Institut Perguruan Kota Bharu (IPKB) merupakan sebuah institut latihan perguruan di Malaysia. Ia terletak di Pangkalan Chepa, 10 km dari Kota Bharu, Kelantan.

Pembinaan maktab ini bermula dalam tahun 1952 di atas kawasan seluas 93 ekar, di Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan. 1954 MPKB di tubuhkan sebagai ganti maktab perguruan di Kirby, Liverpool dan di Wovehampton, England. Bird's Eye View24 Ogos 1954 Kumpulan pertama 150 guru pelatih melapor diri. Tenaga pengajar dari London.11 Ogos 1954 MPKB dirasmikan oleh Tuan Terutama Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan Tanah Melayu, SIR DONALD MAC GILLIVARY. Hadir sama DYMM Sultan dan Tengku Mahkota Kelantan. 1960 MPKB mula melatih guru-guru sekolah rendah. Menerima pelatih dari Brunai dan Singapura.

Antara tahun 1954 hingga 1957 KBTC telah melatih guru sekolah menengah dengan menawarkan kursus pendidikan kesihatan, bahasa, seni lukis, kerja tangan , Hisab dan Sains, Sejarah Muzik dan sains Rumah Tangga dan Geografi. Antara tahun 1957 dan 1970 maktab telah memulakan latihan guru sekolah rendah, melatih guru sekolah menengah dijalankan oleh maktab Perguruan Pulau Pinang kerana kekurangan sekolah menengah di pantai timur untuk menjalankan latihan mengajar /praktikum.

Antara tahun 1971 hingga 1975 maktab telah menawarkan kursus bahasa Melayu kepada guru di sekolah Inggeris dan pelatih tahun akhir dihantar ke Maktab perguruan Sultan Idris atau IPSI bagi lelaki dan ke Maktab Perguruan Melayu Melaka bagi perempuan. dalam masa yang sama KBTC telah melatih guru bukan Melayu yang mengajar sekolah rendah jenis kebangsaan dan guru rakyat yang mengajar di sekolah rendah jenis kebangsaan dan guru rakyat yang mengajar di sekolah rakyat berikutan dengan pengambilalihan sekolah rakyat dan guru diserahkan kedalam perkhidmatan tetap kerajaan.

Guru Pelatih Kumpulan Pertama antara 1984 hingga 1990 maktab ini telah mengadakan kursus dalam cuti bagi guru sementara di sekolah rendah dari seluruh negara. Pada 1990-1991 KBTC menerima peserta KDC kemahiran Hidup bagi guru pelatih. Mulai 1989 MPKB diberi peranan melatih guru dalam Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) agama, Bahasa Melayu, Geografi, Sejarah dan ekonomi.

Mulai tahun 1991 MPKB mengandalikan Kursus Sijil Perguruan khas (KSPK Bahasa Melayu, Matematik dan Pemulihan kepada guru pelatih dalam dua semester. Mulai 1992 maktab mengendalikan Kursus Perguruan Asas (KPA) Pengambilan dua kali setahun lima semester dalam bidang pengkhususan Muzik, matematik dan sains diperkenalkan sebagai tambahan kepada kursus yang sedia ada.

Kini IPKB menunaikan peranan yang berlainan corak dan penekanan dalam memenuhi tuntutan PIPP negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan