Jumaat, Oktober 09, 2009

Jambatan Bijih


Jambatan Bijih merupakan sebuah jambatan bersejarah dan tidak digunakan. Ia terletak berhampiran pantai di Kampung Jubakar Tumpat Kelantan. Jambatan ini dibina sebelum perang oleh pihak British. Jambatan ini dibina bertujuan untuk memudahkan kerja-kerja pemunggahan bijih besi dari darat ke kapal pengangkut.
[sunting] Sejarah

Pemunggahan bijih besi ini diusahakan oleh sebuah syarikat dari Jepun iaitu Oriental Mining Co., di kawasan Bukit Besi, Temangan, Kuala Krai Kelantan. Kawasan lombong bijih besi sekarang ini telah terdirinya Sekolah Kebangsaan Temangan.Bijih besi diangkut dengan menggunakan kereta api ke pelabuhan Tumpat. Bijih besi dimasukkan ke dalam bekas khas untuk diangkut ke kapal kecil melalui jeti yang telah dibina, kemudian ia dipindahkan ke kapal induk untuk dihantar ke Jepun.

Pengeluaran bijih besi ini terus dilakukan semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu (1941 - 1945), ia dilakukan oleh pemerintah tentera Jepun. Pengeluaran ini masih diteruskan selepas Perang Dunia II oleh syarikat yang sama di bawah pengawasan pemerintahan British. Pengeluarannya berterusan sehingga tahun 1965 di mana operasinya dihentikan kerana bekalan bijih yang ada semakin berkurangan.

Selepas operasi pengeluaran bijih timah dihentikan, Jambatan Bijih ini tidak digunakan lagi dan dibiarkan tidak terurus. Kini yang tinggal hanyalah kesan runtuhan yang menjadi bukti sejarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan