Rabu, Julai 21, 2010

Kopi Pak Lah



Penghasilan Kopi bukanlah kegiatan ekonomi utama di Kelantan, namun kini ada usahawan kopi yang berani menceburi bidang ini. Individu yang dimaksudkan itu ialah Abdullah Ali atau lebih mesra disapa Pak Lah.

Tidak sukar untuk mencari bengkel perusahaan kopi Abdullah Ali, 60, yang terletak di Kampung Biah, Perol walaupun ia tiada papan tanda.

Cuma berpandukan aroma wangian yang menusuk dari jauh hasil kerja-kerja menggoreng biji kopi dan memprosesnya sebagai serbuk untuk pasaran tempatan, lokasi perusahaan berjaya ditemui.



Setiap hari, Abdullah menggoreng 100 kilogram dengan dibantu tiga pekerja sambilan. Semua itu dilakukan sendiri sejak 30 tahun lalu kerana dia belum memberi kepercayaan atau melepaskan tugasan kepada orang lain.

Pak Lah memasarkan kopinya dengan jenama Cap Dua Tangan yang kini turut disediakan dalam bentuk uncang bagi kemudahan pelanggan.

Mewarisi kemahiran menggoreng kopi daripada bapa mentuanya, Abdullah masih menggunakan kayu api kerana lebih mudah mengawal api, tambahan pula ia dapat mengekalkan keaslian rasa.

Bagi memastikan bekalan bahan mentah berterusan, sebanyak dua tan biji kopi diimport dari Indonesia setiap bulan kerana sukar memperoleh bahan mentah itu di pasaran tempatan.

2 ulasan: