Selasa, Julai 20, 2010

Pesta buah makanan Thai 21-25 Julai



Orang ramai yang mengunjungi Pesta Buah-buahan dan Makanan Kegemaran Thai 2010 di Bangunan Perkumpulan Perempuan, Jalan Hamzah di sini mulai 21 hingga 25 Julai ini, berpeluang menikmati masakan ‘Melayu-Siam’ asli di pesta itu.

Sebanyak 50 peniaga dari lima wilayah di selatan negara itu akan terlibat dalam menjayakan pesta tersebut.

Antara masakan Thailand yang akan disediakan pada pesta tersebut adalah tom yam, somtam, nasi kerabu, pelbagai jenis kerabu, ayam goreng, ayam ‘kohlae’, pulut pauh dan pulut durian.

“Makanan ringan pula termasuk ikan salai, ikan kicap dan ‘namprik (cili jeruk), pisang salai dan biji gajus'.

Pelbagai hasil industri kecil dan sederhana dari wilayah itu turut dipromosikan sepanjang pesta tersebut.

“Barang-barang berkenaan termasuk kosmetik berupa sabun susu kambing serta bahan tradisional turut dijual.

Bagi pengunjung wanita pula, pelbagai barangan keperluan dan pakaian seperti jubah, kain tudung, hiasan batu permata juga boleh didapati di pesta berkenaan.

Pesta yang diadakan dengan kerjasama Pusat Pentadbiran Bahagian Wilayah Selatan dan Konsul Thai, Kota Bharu itu juga bagi merintis kerja sama perniagaan antara penduduk Selatan Thai dengan peniaga di negeri ini.

Memandangkan gaya hidup dan cara pemakanan penduduk di negeri ini dan wilayah selatan Thailand yang tidak jauh bezanya, hubungan dua hala dapat diwujudkan, seterusnya mengembalikan kegemilangan perniagaan antara kedua-dua pihak.

1 ulasan:

  1. Pesta Thai 2011 akan diadakan di Gelanggang Seni pada 4 hingga 8 May 2011.

    BalasPadam