Ahad, Februari 07, 2010

Uitm Machang



Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kelantan Kampus Machang yang dahulunya dikenali dengan Institut Teknologi MARA, kampus cawangan yang ke 9 telah dirasmikan penubuhannya pada 01 Julai 1985 oleh YAB Tan Sri Dato’ Haji Mohamad bin Yaakob, Menteri Besar Kelantan pada ketika itu.

Pembinaan kampus tetap telah dimulakan pada 1993. Kerajaan Pusat telah memperuntukkan tanah seluas 200.32 hektar di Bukit Anjing, Machang untuk dijadikan kampus tetap. Nama asal Bukit Anjing telah dimartabatkan menjadi Bukit Ilmu sesuai dengan fungsinya yang menyediakan peluang pembelajaran dalam pelbagai disiplin ilmu untuk Bumiputera. Ianya merupakan ilham dari Allahyarham Dato’ Nik Abd. Rashid Nik Abd. Majid, bekas Pengarah ITM ketika itu.

Perpindahan rasmi ke Kampus Machang bermula pada 01 Januari 1996. UiTM Kelantan yang dahulunya dikenali sebagai ITM telah dinaikkan taraf menjadi Universiti Teknologi MARA atau ringkasnya UiTM pada 26 Ogos 1999. Kini UiTM Kelantan sedang berkembang pesat bagi memenuhi keperluan menjadi Universiti terunggul di negeri Kelantan khususnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan