Isnin, Julai 27, 2009

Final Piala Presiden Kafa


Kuala Krai juara Piala Presiden Kafa 2009

KOTA BHARU - Perlawanan akhir yang dinanti ramai, Piala Presiden Kafa antara pasukan bola sepak Kota Bharu menentang Kuala Krai yang telah diadakan di Sta-dium Sultan Muhammad ke-1V terpaksa ditangguhkan.

Hujan lebat pada separuh masa kedua ketika perlawanan sedang rancak berlang-sung telah ditangguhkan akibat keadaan padang yang merbahaya kepada pemain yang sedang beraksi.

Kota Bharu yang telah mendahului lawan, 1-0 pada perlawanan kelmarin terpaksa menerima kekalahan apabila tewas kepada pasukan Kuala Krai, 3-1, ketika perlawanan, pagi semalam.

Keputusan itu menyaksikan pasukan Kuala Krai mengirim pulang pasukan Kota Bharu yang berjaya mempamerkan aksi baik, namun kecundang di tangan pasukan itu.

Pada awal perlawanan, kedua-dua pasukan telah memperlihatkan kekuatan hasil latihan yang telah diadakan sebelum perlawanan. Jaringan pemain berjersi nombor lapan, Mohd Khairul, pada babak pertama minit kelapan berjaya menaikkan lagi semangat pasukan Kuala Krai.

Beraksi di depan penyokong sendiri, Kota Bharu yang ketinggalan, 1-0, memulakan rentak agak berhati-hati dan dilihat kurang kemas dalam melakukan asakan ke kubu lawan menyaksikan gawang pelawat kurang diuji.

Sebaliknya, Kuala Krai bertahan pada babak pertama perlawanan dilihat merbahaya dalam serangan balas mereka, namun kekentalan kubu pertahanan Kota Bharu menyelamatkan keadaan.

Situasi itu menyaksikan kedua-dua pasukan mula mengatur serangan dan tuah telah menyebelahi pasukan tuan rumah apabila berjaya merobek gawang Kuala Krai pada minit ke sembilan menerusi sepakan pemain berjersi nombor 13, Mohd Nasiruddin Fauzi.

Selepas rehat, kedua-dua pasukan meneruskan serangan untuk mencari gol penentuan dan Kuala Krai menyempurna-kannya apabila jari-ngan mudah pemain berjersi 10, Hassan Che Mat pada minit ke-66 meledakkan semangat pemain pasukan pelawat.

Pada minit ke-73, sekali lagi gawang pasukan Kota Bharu diuji pemain Kuala Krai dengan jaringan Mamizi Ibrahim berjersi 16.

Kota Bharu yang ketinggalan, 3-1, cuba untuk bangkit kembali, namun pertahanan Kuala Krai sukar dibolosi pemain tuan rumah sehingga perlawanan tamat.

Pengurus Pasukan Kuala Krai, Muhammad Tahir berkata, anak buahnya telah berjaya memperlihatkan prestasi bermutu pada perlawanan akhir ini.

“Apa yang boleh saya ka-takan adalah rentak permainan yang telah berjaya ditonjolkan pasukan Kuala Krai amat baik dan saya berpuas hati dengan permainan mereka. Walau bagaimana pun, kedua-dua pasukan ini sama hebat.

Menurutnya, berbanding dengan rentak perlawanan semasa ketika perlawanan yang telah ditunda, pasukannya berjaya memperbaiki kelemahan dari segi serangan.

Muhammad Tahir berkata, hadiah yang berjaya dimenangi pasukan Kuala Krai sebanyak RM20,000 akan ditentukan dalam mesyuarat akan datang dan kesemua pemain akan menerima imbuhan setimpal dengannya.

Johan keseluruhan Piala Presiden Kafa, pasukan Kuala Krai berjaya membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM20,000, piala pusingan Presiden Kafa, piala iringan dan juga medal.

Naib johan pasukan Kota Bharu turut membawa pulang hadiah bernilai RM10,000, piala iringan dan medal. Manakala bagi pasukan yang berjaya memasuki separuh akhir iaitu Pasir Mas dan Pasir Puteh turut berjaya membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM5,000.

Sumber : http://www.redkijang.com , Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan