Jumaat, Mei 22, 2009

Aku Meluat Dengan FAM ( Tidak Adil )

FAM tidak layan Kafa




SELEPAS Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa meluahkan dilema yang dihadapi, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pula seperti enggan melayan kemelut yang dihadapi Kafa.

Kelmarin, setelah menyaksikan Kelantan tumbang buat kali keempat berturut-turut, Annuar akhirnya gagal menyembunyikan kekecewaannya sehingga mendedahkan kerugian yang ditanggung Kafa ekoran penggan- tungan Stadium Sultan Mohammad Ke-IV daripada saingan Liga Malaysia (Liga M).

Selain menanggung kerugian RM30,000 dalam setiap perlawanan ekoran terpaksa beraksi di Stadium Nasional, Bukit Jalil, moral pemain pasukan dari Pantai Timur itu juga dilihat semakin merosot.

Justeru, Annuar memberitahu, Kafa mungkin terpaksa mengambil keputusan menarik diri daripada baki saingan Liga Super musim ini dan mengadakan perlawa- nan amal bagi mencari dana untuk beraksi dalam kempen Piala Malaysia, Oktober depan.

Biarpun luahan itu hanya didengar di dada akhbar, FAM bagaimanapun dilihat seperti enggan melayan kenyataan Annuar yang disifatkan badan induk itu sebagai 'luahan masalah pada saluran yang salah'.

"Kami (FAM) tidak boleh beri apa-apa reaksi kerana Annuar membuat luahan ini pada media, bukan pada FAM," kata Setia- usaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad (gambar) kepada Kosmo! semalam.

"Sebagai presiden dan bekas menteri, beliau perlu tahu kita mengambil dan membuat sebarang tindakan mengikut perlembagaan yang dipersetujui oleh semua anggota gabungan.

"Saya tidak kata dia silap kerana meluahkan masalahnya di akhbar, itu hak dia tetapi semua ini sebenarnya berkaitan prinsip dan perlembagaan sebuah gabungan per- satuan, jadi dia perlu arif tentang ini," kata- nya lagi.

Azzuddin juga tidak bersetuju dengan cadangan untuk mempertimbangkan semula situasi yang menimpa Kelantan dengan alasan ia tidak mencerminkan ketegasan dan imej sebenar sesatu persatuan gabungan.

"Rayuan mereka (penggantungan Stadium Sultan Mohammad Ke-IV) telah ditolak dan itu saja yang saya boleh jelaskan," kata Azzuddin.

"Tiada lagi rayuan atau sebarang pertim- bangan akan kami buat kerana semuanya telah diputuskan berdasarkan perlembagaan. Kalau mereka nak juga buat rayuan, mereka boleh buat pada Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS).

"Ini bukan mengenai selamatkan bola sepak negara kita tetapi berkaitan prinsip dan perlembagaan. Annuar dan Kafa sepatutnya tahu apa yang perlu dia lakukan, saya tidak akan jelaskannya," tegas Azzuddin.

Berita ni aku Sedut Dari Kosmo Online 22 Mei 09

1 ulasan: